Ur en Faluröd synvinkel

Att blogga ur en faluröd synvinkel är med andra ord att vi bor och andas Faluluft varje dag. En luft som förr ansågs vara lika dålig som luften i New Yorks bensinångande innerstad när Gruvan hade sin storhetstid, då röken från Falugruva låg som en tjock dimma över Falugropen och skapade ett inte direkt astmavänligt klimat.
 
Faluån rinner rätt igenom staden och delar den i två delar. På den ena sidan ligger Falu koppargruva, den sidan kallas därför i folkmun för den gruvliga sidan, då inte mycket växter levde på den av roströken förgiftade marken. På den andra sidan ån, dit roströken inte nådde, ligger det ett antal stora och vackra gamla villor och bostadsområden som således kallas den ljuvliga sidan (taget från Wikipedia)

Nu är det på detta viset att jag bor således på den Gruvliga sidan av staden och min mor på den Ljuvliga sidan, detta var något nytt för mig och kanske är det så att jag helt enkelt bor i själva "Falughettot" och mamma på "gräddhyllan"
 
Bild från:http://www.fototavling.nu/avslutade-tavlingar.html?t=13
 
Här precis, vid Faluån ungefär 400 m upp bor min mamma, klart ljuvligt och idylliskt!
 
Bild från :http://www.flickr.com/photos/karlg/5688158700/
 
Här ungefär 900 m bakom denna Dinosaurie bor jag, klart ljuvligt och idylliskt?? Helt klart mer Gruvligt än ljuvligt? Vad kan man täcka ett ventilationshål med?! hmmm jo jag vet vet! En jättestor T-REX!
(Bor dock inte i en av Alphyddorna, förvisso har jag gjort det förut men vårt kvarter finns det inga vackra(?) bilder på.....)
 
I denna blogg kommer alltså jag Erica (kurbitsfröken) och min mor Marie skriva och förhoppningsvis ha något intressant för de fåtalet som har intresse av barn, familj, mat, bak, en annan dans och till viss del krämpor.
 
På återseende!
 
 

Kommentarer
Marie säger:

Blir bra det här!!

2013-11-10 | 18:41:31
Fröknarna Falun säger:

Kul! Ska följas!! //Fröken Helene

2013-11-11 | 18:46:47
Bloggadress: http://froknarnafalun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback